Patung Buddha terbesar di Kelantan

Cerita ni masa aku jadi 'parttime driver' sebelum masuk servis. Aku kena bawak bos ni ke selatan Thailand. Di pendekkan cerita masa kami di kelantan, bos aku yang berbangsa cina ni suruh berhenti kat satu tempat suci Budhha. Aku pun masuklah dalam tempat suci agama buddha, peh kagum tengok patung besar-besar ni.


Pernah dengar cerita mengenai tiga monyet bijak? Bos aku tanya, lepas aku cakap ja tak tahu dia terus cerita salasilah agama buddha dan falsafah tiga monyet. Gambar kat bawah aku ada share gambar monyet tu. Ada tiga ekor kesemua,  seekor tutup mulut, seekor tutup telinga dan seekor lagi tutup mata. 


  • Falsafah dia macam ni :

  • Monyet pertama menutup matanya dengan kedua telapak tangan, yang diartikan sebagai: “janganlah melihat yang tidak baik”
  • Monyet kedua menutup mulutnya dengan kedua telapak tangan, yang diartikan sebagai: “janganlah berbicara yang tidak baik”
  • Monyet ketiga menutup telinganya dengan kedua telapak tangan, yang diartikan sebagai: “janganlah mendengar yang tidak baik”.
Ikhsan Google


Comments

Popular Posts